مقالات مشاوره کنکورمعرفی رشته های دانشگاهی

صفر تا ۱۰۰ معرفی رشته مهندسی برق

معرفی رشته مهندسی برق

در سال های اخیر با گستردگی بسیار زیاد در شغل های مختلف، شاهد به وجود آمدن رشته های دیگر در مراکز علمی مانند دانشگاه ها بوده ایم. قطعا نیاز یک جامعه به هر یک از رشته های بسیار زیاد می باشد. بنابراین هر جامعه ای باید رشته موردنظر خود را به خوبی به دانشجویان خود ارائه دهد. یکی از این رشته ها که تاثیر مستقیمی را در سبک زندگی یک جامعه دارد، رشته مهندسی برق می باشد. این رشته از گذشته تاکنون در اکثریت مراکز علمی قابل تحصیل بوده است. امروزه نیز مراکز بسیار زیادی تاسیس شده اند که قصد آن ها از فعالیت این مسئله بوده تا نخبگان بسیار زیادی را در این عرصه وارد بازار ها کنند.

در حال حاضر دانشگاه های بسیار زیادی در نقاط مختلف کشورمان تاسیس شده اند که به تدریس رشته مهندسی برق نیز می پردازند. بسیاری از این مراکز با آموزش کامل دانشجو در این زمینه، او را به فردی فوق حرفه ای برای بازار کار تبدیل می کنند. اما قبل از هر چیزی نیاز است تا دانشجوی موردنظر اطلاعات مفیدی را در رابطه با این رشته کسب نماید. در صورت عدم کسب اطلاعات لازم در این زمینه، ممکن است مشکلات مختلفی در آینده شما را تهدید کند. پیشنهاد می کنیم تا قبل از تحصیل این رشته در دانشگاه ها و مراکز علمی، حتما اطلاعات لازم را در رابطه با آن ها کسب نمایید. قطعا شما نیز در این صورت می توانید به یک فرد نخبه در این حوزه تبدیل شوید.

مبانی مختلف رشته مهندسی برق
مبانی مختلف رشته مهندسی برق

عنوان شغل مهندسی برق

به طور کلی شغل مهندسی برق به عنوان یکی از مشاغل بسیار مهم و اساسی در صنعت برق و مخابرات شناخته می شود. همان طور که می دانید، یکی از سرمایه های اصلی هر کشور برای داشتن زندگی مطلوب، انرژی ها هستند. انرژی برق نیز به عنوان یکی از مهم ترین انرژی های هر کشور شناخته شده که باید زیر نظر افراد حرفه ای تامین و ارائه گردد. توجه داشته باشید روند های تولید و مصرف انرژی برق جزو شاخص های رشد اقتصادی یک کشور محسوب می شوند. اولین لازمه دانشجویان برق برای ورود به رشته مهندسی برق، داشتن ذهنی خلاق و ایده پرداز می باشد. همچنین این افراد باید استعداد کمی را در کار های عملی داشته باشند تا بتوانند به یک فرد حرفه ای تبدیل شوند. لازم به ذکر است که این رشته دارای چهار گرایش مخابرات، الکترونیک، قدرت و کنترل است.

شناسایی رشته مهندسی برق

قبل از ورود به دانشگاه ها و مراکز علمی برای تحصیل رشته مهندسی برق، نیاز است تا با تعریف های این رشته آشنا باشید. رشته مهندسی برق زیر مجموعه ای از تمامی رشته های مهندسی بوده که به صورت تخصصی به مطالعه و کاربرد های الکترومغناطیس، الکتریسیته و الکتریک می پردازد. بسیاری از اساتید این حوزه این رشته را به دسته بندی های مختلفی برای تشریح بهتر تقسیم می کنند. همچنین این دسته از افراد معتقد هستند که تعریف های گوناگونی برای این رشته وجود دارد. برای مثال، تبدیل یک سیگنال به سیگنال دیگر از محور های اصلی این رشته به شمار می رود که باید توجه ویژه ای به آن شود. توجه داشته باشید که این سیگنال می تواند حالت های گوناگونی را داشته باشد. البته موارد ذکر شده به عنوان بخش کوچکی از این رشته شناخته می شوند. گستردگی رشته مهندسی برق بسیار بالا می باشد.

توانایی های جسمی و ذهنی موردنیاز برای مهندسی برق

قطعا فردی که قصد دارد وارد رشته مهندسی برق شود و در این رشته به عناوین و موفقیت های مختلفی دست پیدا کند، باید با توانایی های موردنیاز این رشته آشنا باشد. اولین نیاز این رشته، ذهنی خلاق می باشد. همان طور که گفته شد اگر شما از ذهنی خلاق بهره مند نیستید، قطعا در ادامه تحصیل این رشته به مشکل بر می خورید. پیشنهاد ما این است تا ذهن خود را به اندازه لازم قوی تر کنید و یک مغز خلاق و تحلیلگر بسازید. ذهن تحلیلگر شما موجب می شود تا مسائل مختلف این رشته را به خوبی مورد بررسی قرار دهید و بتوانید در این رشته موفق شوید. اما بسیاری از افراد بر این عقیده هستند که تنها نیاز این رشته، داشتن ذهنی خلاق است. نیاز است که بدانید ذهن خلاق به عنوان نیمی از نیاز های رشته مهندسی برق شناخته می شود.

معرفی دانشگاه خوارزمی [صفر تا 100]
مطالعه
با اصول مختلف مهندسی برق آشنا شوید
با اصول مختلف مهندسی برق آشنا شوید

علاوه بر ذهن خلاق نیاز است تا شما در فعالیت های عملی نیز موفق باشید. شاید در حین آموزش در مراکز علمی، اطلاعات و فعالیت های عملی کمتری برای شما صورت بگیرد. اما نیاز است که بدانید در محل کار خود باید کار های عملی بیشتری را انجام دهید. توجه داشته باشید که اگرچه شغل مهندسی برق بر اصول ریاضیات استوار است و از مسائل فیزیک پیروی می کند، اما برای ارائه آن نیاز به فعالیت های عملی نیز می باشد. گاهی اوقات نیز ممکن است دانشجویان این رشته ملزم به انجام کار های عملی با وسایل برقی شوند. بنابراین نیاز است تا در این زمینه به اندازه کافی قدرتمند شوند. بنابراین می توان دریافت که توانایی های جسمی و ذهنی شما در این رشته تاثیر بسیار زیادی را خواهد گذاشت.

تحصیلات و مدارک مهندسی برق

یکی دیگر از مسائلی که قبل از ورود خود به دانشگاه ها باید به بررسی آن بپردازید، تحصیلات و مدارک مهندسی برق می باشد. قطعا افرادی که قصد دارند تا در رشته مهندسی برق مشغول به کار شوند، نیاز دارند تا در این رشته به تحصیلات بالایی دست پیدا کنند. توجه داشته باشید که تحصیلات بالا جزو اصلی ترین ارکان های موردنیاز برای فعالیت در محیط کاری مربوط به مهندسی برق می باشد. اکثریت دانشگاه های امروزی به ارائه رشته مهندسی برق می پردازند. بنابراین جای نگرانی نبوده و دانشجویان ایرانی می توانند از هر نقطه کشورمان نسبت به شروع تحصیلات خود در این رشته ها اقدام نمایند.

بسیاری از افراد تنها برای دریافت مدرک لیسانس رشته مهندسی برق اقدام می کنند که چنین افرادی نیاز به چهار سال یا هشت نیم سال تحصیلی دارند. این دسته از افراد پس از دریافت لیسانس خود می توانند وارد بازار کار شوند. اما افرادی نیز وجود دارند که علاقه مند به حضور در جایگاه های فوق العاده تر در این رشته هستند. این افراد نیز می توانند با دریافت مدارک کارشناسی و دکتری در این زمینه، به قله های مرتفع تری در این رشته دست پیدا کنند.

بازار کار مهندسی برق
بازار کار مهندسی برق

مدت آموزش رشته مهندسی برق

نیاز است که بدانید برخی از افراد بر این باور هستند که با تحصیل رشته مهندسی برق در یک دانشگاه دولتی، مدت آموزش کمتری را سپری خواهند کرد. در واقع این باور کاملا غلط بوده و شما برای دریافت مدارک مختلف این رشته باید مدت آموزش یکسانی را داشته باشید. افرادی که تنها به مدرک کارشناسی این رشته فکر می کنند، تنها نیاز به هشت نیم سال تحصیلی برای دریافت مدرک مربوط به شغل مهندسی برق دارند. در ادامه نیز افرادی که مدرک کارشناسی ارشد و دکتری را از مرکز علمی خود می خواهند، باید مدت آموزش بیشتری را بین ۲ الی ۶ سال سپری کنند. توجه داشته باشید که بازار کار این رشته برای اکثریت مقطع ها نسبتا خوب می باشد.

روش مطالعه علوم و فنون کنکور
مطالعه

محل آموزش شغل مهندسی برق

یکی از ویژگی های اصلی رشته مهندسی برق، گسترده بودن محل آموزش این رشته می باشد. به طور مثال، محل آموزش این رشته می تواند شامل دانشگاه های آزاد و دولتی شود. افرادی که کنکور می دهند می توانند با داشتن رتبه مناسب در بهترین دانشگاه های کشور ایران که به ارائه این رشته می پردازند، نسبت به تحصیل خود اقدام کنند. برخی از افراد نیز که به دلایل مختلف قصد دارند تا در دانشگاه های آزاد تحصیل کنند، می توانند به راحتی با مراجعه به دانشگاه آزاد شهر خود، نسبت به شروع تحصیل خود در این رشته اقدام نمایند. برخی اوقات نیز مراکز علمی مختلفی تاسیس می شوند که شرایط بی نظیری را برای تحصیل شما فراهم می سازند. بنابراین شما می توانید از این طریق نیز به دریافت مدارک مربوط به رشته برق اقدام نمایید.

تقویت قوه تحلیلگری برای مهندسی برق
تقویت قوه تحلیلگری برای مهندسی برق

محیط کار افراد مهندس برق

به طور کلی یک مهندس برق می تواند در محل های مختلفی نسبت به شروع کار خود اقدام نماید و در آن رشته تحصیل کند. اما نیاز است که بدانید، برخی از افراد مهندس نیاز به آرامش روانی بسیار بیشتری برای ارائه فعالیت های مطلوب تر دارند. به همین دلیل نیز مراکزی که به جذب مهندس برق اقدام می کنند، از محل هایی در این زمینه استفاده می کنند که یک مهندس برق بتواند آرامش لازم را در آن محل داشته باشد. برای مثال اختصاص دادن اتاق های مخصوص به این افراد از جمله فعالیت هایی بوده که در سال های اخیر رواج گسترده ای داشته است.

علاوه بر داشتن آرامش لازم برای افراد فارغ التحصیل شده در رشته مهندسی برق، نیاز است تا شغل موردنظر آن فرد نیز بررسی شود. نیاز است که بدانید، چنین افرادی می توانند در محل های مختلف به راحتی به فعالیت بپردازند. اما در هر زمینه ای که این افراد فعالیت کنند، نیاز دارند تا برای تحلیل صحیح داده های به دست آمده، یک فضای آرام را داشته باشند. در این صورت کیفیت کار آن ها نیز تا میزان بسیار زیادی افزایش می یابد.

حقوق، مزیت ها و ارتقا شغلی

قطعا یکی از اطلاعاتی که دانشجویان رشته مهندسی برق باید با آن آشنا باشند، میزان حقوق دریافتی می باشد. به طور کلی حقوق دریافتی افراد می تواند شامل اعداد مختلفی شود. اما بر اساس اطلاعات به دست آمده میزان حقوق این رشته نسبتا بالا بوده و می تواند زندگی مطلوبی را برای خانواده ها ایجاد نماید. توجه داشته باشید که حقوق ارائه شده توسط هر مجموعه متغیر می باشد. از مزایای این رشته نیز می توانیم به بازار کار بی نظیر این رشته اشاره داشته باشیم. امروزه اکثریت مراکز نیازمند یک مهندس برق برای انجام امور مربوطه هستند. توجه داشته باشید که اگر عاشق حل مسائل مختلف و فرمول های ریاضی هستند، این رشته مناسب شما می باشد. به دلیل تحیل های مختلف صورت گرفته در این رشته دانشگاهی، نیاز است تا فرمول های مختلفی توسط شما مورد بررسی قرار بگیرد. بدین جهت پیشنهاد ما این است تا این مزیت مهندسی برق را در نظر بگیرید.

بررسی اطلاعات مختلف در مهندسی برق
بررسی اطلاعات مختلف در مهندسی برق

همچنین شما می توانید پس از گذراندن مدت زمان های مختلف در مجموعه ای که در آن به فعالیت می پردازید، از ارتقا شغلی مناسبی بهره مند شوید. معمولا مراکزی که به جذب مهندسین برق می پردازند، ارتقا شغلی شما را پس از مدتی انجام می دهند. اگر شما استعداد های خود را به خوبی برای مجموعه موردنظر ارائه کنید، قطعا دچار ارتقا شغلی خواهید شد.

 روابط انسانی در محیط

یکی از مزایای اصلی رشته مهندسی برق، اهمیت بالای چنین افرادی در مجموعه موردنظر می باشد. در صورت داشتن اهمیت بالا در محل کار خود، قطعا می توانید روابط انسانی ایده آلی را با سایر کارکنان و کارگران نیز داشته باشید. توجه کنید که امروزه بسیاری از مشاغل به دلیل جایگاه نامطلوب خود، از روابط بسیار خوبی بهره مند نیستند. اما به دلیل جایگاه بی نظیر رشته برق در میان مردم کشورمان، همواره احترام و ارزش بسیار بالایی برای این رشته قائل شده است. بنابراین روابط انسانی مطلوب نیز از اصلی ترین مزایای این رشته فوق العاده می باشد.

آینده شغلی و بازار کار مهندسی برق

همان طور که گفته شد، بازار کار رشته مهندسی برق بسیار خوب بوده و همین مسئله نیز تاثیر بسیار زیادی را جذب مهندسین برق داشته است. امروزه به دلیل نیاز مراکز مختلف به افراد فارغ التحصیل شده از این رشته، حقوق و مزیت های خوبی برای این افراد در نظر گرفته شده است. با وجود شرایط فوق شما می توانید آینده ایده آلی را برای خود و خانواده خود فراهم سازید. توجه داشته باشید که امروزه رشته های بسیار کمی وجود دارند که از بازار کار مطلوبی بهره مند هستند.

بازار کار رشته مهندسی برق
بازار کار رشته مهندسی برق
جمع بندی

همان طور که در این مقاله از درس جت گفته شد اطلاعات زیادی در رابطه با رشته مهندسی برق به شما عزیزان ارائه گردید. حال نیاز است تا شرایط خود را مطابق شرایط تحصیل در این رشته کنید. در صورت شباهت های بسیار زیاد در میان شما و رشته موردنظر، شما می توانید به راحتی اقدام به شروع تحصیل خود در این رشته کنید. توجه داشته باشید که شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، با مراکزی که به صورت تخصصی به آموزش رشته مهندسی برق می پردازند، مشورت نمایید.

شرایط و ویژگی های دانشگاه آزاد بدون کنکور [صفر تا 100]
مطالعه

دکتر غلامرضا عبدلی

غلامرضا عبدلی هستم دکترای تخصصی مشاوره ، مدرس دانشگاه و مدرس کارگاه های تربیت مشاور تحصیلی. افتخار این را دارم که با 20 سال تجربه در حوزه مشاوره تحصیلی بتوانم به شما عزیزان کمک کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا